Новинна грамотність

Навчальна ціль

ЩО: Студенти аналізують структуру та якість новини, 

ЯК: спираючись на п’ять основних новинних запитань та шість професійних стандартів журналістики, а також на історичний контекст,

НАВІЩО: щоб створювати якісні новини. 

Час на виконання вправи: 40 хв. 

Назва предметів журналістського фаху, в які пропонується інтегрувати вправу: Новинна журналістика і репортерська діяльність. Історія української журналістики. Професійні стандарти журналістської діяльності.

Опис вправи

Етап 1

Перед виконанням завдання учасникам варто нагадати структуру новинного повідомлення.  Викладач акцентує увагу на п’яти основних новинних запитаннях, на які дає відповідь новина:

  • Хто? 
  • Що? 
  • Коли? 
  • Де? 
  • Як?

Викладач пропонує студентам текст новини і просить їх проаналізувати на предмет дотримання зазначеної вище структури: чи відповідає новина на усі 5 запитань?

Джерело: https://www.bbc.com/ukrainian/news-59741204  

Якщо навчання проходить в аудиторії, викладач виводить текст на мультимедійну дошку або роздає у друкованому вигляді. У випадку онлайнового навчання можна надати студентам покликання або ж вивести новину на екран. 

Етап 2

Викладач просить студентів пригадати, які існують професійні стандарти журналістики. Відповіді можна занотувати на дошці в аудиторії або на віртуальній дошці Google Jamboard, якщо навчання відбувається онлайн. Викладач підсумовує надані студентам відповіді, демонструє постер IREX, де візуалізовано 6 журналістських стандартів: оперативність, точність, збалансованість, достовірність, відокремлення фактів та суджень, повнота інформації. 

Джерело: IREX

Примітка. Якщо студенти ще не вивчали тему професійних стандартів, запропонуйте їм самостійно прослухати подкаст та прочитати інформацію з постера IREX. 

Далі викладач пропонує учасникам оцінити стандарти у різних історичних контекстах. Для цього студенти працюють у малих групах із 3-4 осіб: аналізують архівні інформаційні повідомлення із оцифрованих газет різних років, розміщених на сайті libraria.ua

Орієнтовні запитання для аналізу:

1) на які запитання відповідали повідомлення? 

2) які новинні стандарти були дотримані, а які ні? 

3) у чому основні причини недотримання сучасних журналістських стандартів? 

Результати обговорення студенти занотовують  (час на роботу групи – 10 хвилин).

Можливі варіанти текстів для опрацювання:

1. Останні дні в бережанській тюрмі (газета “Бережанські вісті», №2 від 27.07.1941, сторінка 2)  

2. Перше засідання Української Ради Довір’я на Волині (газета “Волинь», №2 від 07.09.1941, сторінка 2) 

3. На Південний Схід від озера Ільмень знищено оточену групу ворога (газета “Бориспільські вісті», №5 від 25.01.1943, сторінка 1) 

4. Десятий міжнародний юнацький день. (Газета “Більшовик (Київ)”, №203 від 07.09.1924, сторінка 1) 

5. Активна оборона німецьких армій на сході і заході. (Газета “Голос. Українські вісті», №17 від 21.03.1945, сторінка 1)

Після завершення виконання завдання кожна група представляє аналіз новини, акцентуючи увагу на  дотриманні чи недотриманні журналістських стандартів, а також можливих причинах їх недотримання. Викладач заохочує різні групи ставити запитання та ділитися зворотним зв’язком, а наприкінці надає свій зворотний зв’язок. 

Підсумок

Викладач коментує виступи студентів, акцентуючи увагу на важливості дотримання як структури, так і професійних стандартів під час роботи з новинами.  Викладач визнає, що консенсусу щодо професійних стандартів та цінностей журналістики у середовищі практиків немає досі. На професійні норми та професійну культуру впливає суспільно-політичний-контекст, у якому працюють медійники,  але їм, студентам (як майбутнім практикам) треба орієнтуватися на найкращі зразки. 

Примітка. Кожну вправу цього Конструктора можна адаптувати для дистанційного навчання на розсуд викладача. Запрошуємо прочитати методичний матеріал від тренерки «Академії викладачів журналістики» Олени Чуранової, у якому запропоновані різноманітні варіанти використання онлайн-інструментів для дистанційного викладання, а також інструкції до них.